Mobilen er den nye reklamesøjle

by Casper Christiansen 0

I gamle dage var byen klistret til med plakater, og skilte. I dag har du alle verdens reklamer i lommen.

 

Skilte i den moderne verden

Skilte er ikke længere bare skilte. Det behøver de i hvert fald ikke at være. I dag har langt de fleste skilte en reference til en hjemmeside, hvor du kan ”læse mere”, eller også er skiltene behæftet med en QR-kode, som du kan scanne med din iPhone, og på den måde få alle detaljer vedr. en kampagne, direkte på mobilen. QR-koder er – på papiret – en rigtig fix idé, men de er måske allerede ved at være reklamebranchens svar på Minidiscs? I hvert fald er det nærliggende at spørge sig selv; hvor mange gange i den sidste måned, har jeg egentlig scannet en af de der QR-koder? Svaret er givetvis et sted mellem ”ikke nogen” og ”ganske få” -gange.

Vi har talt med firmaet Skiltex.dk, der er en af Danmarks største leverandører og producenter af skilte, og her mærker man bestemt også, at tiderne skifter.

”Vi producerer de skilte, som kunderne vil have, men det er helt tydeligt, at den digitale udvikling sætter standarden for, hvordan et skilt skal tage sig ud i dag, i forhold til for bare et par år siden. Digitale trends er uden tvivl en kæmpe faktor. Også når vi snakker mere analog markedsføring, som skilte må siges at være.”

Er QR-koder geniale eller til grin?

Idéen om QR-koder, er dybest set genial. Det kan der vist ikke være megen tvivl om. En unik stregkode, der scannes med mobilen, og som så loader en eller anden given side på det store internet. Smart? Ja, det er dæleme smart! Ikke noget med tastefejl og Google det, du leder efter. Du scanner bare koden.

Problemet er så bare, at det desværre er et absolut fåtal af os forbrugere, der rent faktisk scanner de smarte koder. Så QR-koden langt mere smart i teorien, end den er i praksis – ganske enkelt fordi vi ikke benytter os af dem. I hvert fald ikke i det omfang som annoncørerne gerne ville have.

Moderne annoncering på din smartphone

Alverdens reklamebureauer leder hver dag efter det, der vil blive det helt nye sort, og som for alvor kan og vil revolutionere annoncering som vi kender det i dag. Et af de nyeste tiltag, som endnu ikke er specielt udbredt, er at du som smartphoneejer, sælger din baggrundsskærm til firmaer, der så får lov at pryde den med logo eller lignende. Og ja, du læste rigtigt – vi sagde ”sælger”, som i, du tjener penge på det.

Og hvorfor så egentlig det? Er det ikke for godt til at være sandt? Tja, det kommer an på hvem du er, og hvor ”let” du er at påvirke. Men uanset om du er let at påvirke eller ej, vil det firma som pryder din baggrund, uden tvivl lagre sig i din hukommelse, og du vil genkende deres logo/firma lynhurtigt. Og så er udfordringen jo bare, at du også skal associere firmaet med noget rart, og bingo – så er der næsten statsgaranti for, at du ender som kunde i det pågældende firmas register.

Prøv f.eks. at forestil dig en sommerdag, og at du har solgt reklameplads til enten Frisko is eller Coca Cola. Vi tror – uden at have konkrete data – at du ville være meget mere tilbøjelig til at køle af i sommervarmen med en kold cola, eller en frisk filur, hvis du blev eksponeret for det flere gange dagligt, direkte på mobilen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>